Friday, June 22, 2012

Ikan Siakap Kukus Udang Kering

Assalamualaikum....

Salam bahagia di hari jumaat yang mulia ni...semoga semuanya bertambah2 sihat dan sentiasa bahagia di samping keluarga tersayang... Agaknya di waktu ini para ibu sedang sibuk menghidang makan tengahari la kan... Kejap lagi selepas solat jumaat, ada la yang termengah-mengah balik dan kelaparan...hehee... Ok la ni akak nak kongsikan satu resepi lauk yang sedap sangat-sangat. Dah lama duk usha kat dapur adinda Diana @Melley Mey cayang ni... Nampak sungguh menarik sekali bahan-bahannya, tu lah yang buat akak teringin nak merasa... nak mintak Diana tolong buatkan jauh pulak nak hulur...duk hulur ikut tingkap FB je la eh Diana...hehe

Apapun terima kasih banyak Diana...mmg besstttt! Memang power....! Kena pulak guna ikan siakap...fuuuhhh... Tapi macam biasalah, dah nak masak sangat2..ikut dan bahan apa je la yang ada kat dapur...no shitake mushroom...huhuu.. Jamu mata je la yeaa...ni akak masak sebelum tergeliat tangan hari tuh!

Terima kasih juga kepada yang sudi mendoakan dan bertanya khabar tentang tangan akak ni di FB dan blog dan x kurang juga sms...alhamdulillah sudah 90% kembali sihat dan pulih, terharu sungguh bila ada adik dari rakan FB yang sudi menghantar minyak akar seruntung yang datangnya dari Langkawi untuk akak. Menurutnya minyak ni mmg susah nak dapat...alhamdulilah...terima kasih x terhingga Suzie kerana bersusah payah mencari rumah akak, hehe. Okeh laaa.....Daaaa, japgi nak siap pi ofis lak...

IKAN SIAKAP KUKUS UDANG KERING
Resepi: Diana @ Sky Blue's Kitchen
Dicubarasa : Ummi @ Home Sweet Home

Bahan²
1 ekor ikan ( 600 gm ) _ dibersihkan dan dikelar
Daun bawang untuk hiasan
Minyak untuk menumis
Garam secukup rasa

Bahan² Cincang
2 ulas bawang merah
3 ulas bawang putih
1 inci halia
1 biji cili merah
50 gm udang kering _ direndam terlebih dahulu
4 keping cendawan shitake kering _ direndam sehingga lembut terlebih dahulu (*akak xda stok, tukar karot diparut batang mancis)

Bahan² A
1/2 tsp serbuk cili
1/2 tbsp sos ikan
2 tsp kicap cair Loon Kee *akak guna kicap Tamin
Sedikit air ( mengikut citarasa masing² )
Honey rock sugar secukup rasa *akak guna gula biasa je



Nak cepat punya pasal...lupa nak tabur daun bawang utk hiasan...hehe..

Cara
²
  1. Sediakan periuk / pengukus dan didihkan air.
  2. Sementara itu, panaskan minyak di dalam kuali / periuk. Tumis bawang merah, bawang putih dan halia hingga wangi.
  3. Kemudian masukkan udang kering dan serbuk cili. Tumis hingga garing.
  4. Masukkan cendawan shitake dan cili merah. Masak seketika.
  5. Masukkan pula bahan A dan gaul rata. Masak seketika lagi.
  6. Sesuaikan rasa dan angkat. Ketepikan.
  7. Setelah itu, letakkan ikan di dalam piring dan tuangkan 1/2 daripada bahan yang ditumis tadi di atasnya.
  8. Kukus ikan hingga masak.
  9. Angkat dan taburkan lagi 1/2 baki bahan yang ditumis tadi di atas ikan.
  10. Hias dengan hirisan daun bawang.
  11. Hidang bersama nasi putih panas dan sos / cicah kegemaran.

38 comments:

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

salam K.Umi.Apa kabar?Emmm..sedapnya masak ikan siakap..kat umah atie dah lama ikan siakap 'xnaik'...

Nina Mirza said...

As'salam kak Ummi ...

Sangat menyelerakan siakap kak Ummi walaupun lupa buh daun bawang! Tetap maintain CUN kak~~~

Nina masuk list yea... nanti nak try ;)

Tina Othman said...

salam kak ummi

sedapnya

sabar dubai said...

mama ummi cayang..xbaik buat makyung meleleh air liur tauuuu hua hua hua...seyes terliurr mesti lg sedap kan ade udang keringgg eeeeeeeee geeyaaammmm nyeee tgk ikan tuhh

Emma said...

wow! ikan dan udang di dalam satu sajian, sangat menarik.

Sari Yusa Ibrahim said...

mewahnya bumbu, mesti makan sampai licin tu.. nampak sedap sangatlah..

Harap yg lagi 10% tu akan pulih segera, AMin..

Chekgu Azrine said...

resepi dan gambar buat saya terliur...

Pink Lavender said...

salam kakummi..

1st time saya dengar kukus udang kering..
nekwik ke kuantan blh mkn nih...hu2..

saya follow blog akak
jemput follow ke blog sy juga yer

zila norazila said...

wsalm kak umi..terus kemari..tgok kt fb x puas atie..wahhh nk cnp la..:)

♥LOVE2COOK MALAYSIA♥ said...

Huwaaaa mengancam betul gravy dia. Love tak berapa minat steamed fishes...so nak ambik gravy dia byk2..boleh kan kak...hehe :)

Diana @ Melley Mey said...

Sama2 kasih Akak Ummi cayaaang kerana sudi mencuba resipi nie.... Gembira dgr akak suka... Alhamdulillah....

Qasey Honey said...

slm Kak Ummi...tliur tgk lauk ikan tu...nmpk sedap...ade lg x...nk tlg hbiska ni..hihi

Ayu said...

Assalam kak Ummi,
sedapnya ...kita tengah bw ni memang perut tengah kosong ni..pasti sedap ni kak..adehhh..macam mana tangan akak tu?..dah urut ke?..at least 2-3 kali kak kalau tak baik lagi..

Naz / Nadz COSK said...

Kak ummi.. Tahniah yg terlewat dari Naz utk akak utk majalah Saji tu ye.. Terus success ye kak..

Nak ikan tu.. Best la nengok tp kalau dapat makan lg best..hehehee

rahel said...

Salam Kak Ummi...
betul-betul menyelerakan Ikan kukus dengan udang kering tu...boleh mkn nasi byk2 la ye..

Bitt (doubleIS) said...

aduhai sedapnya...1st time dengar kkukus udang kering ni..salam kenal n follow u :)

Che Rosliza Che mat said...

Emm sedapnya...

Aymy With L♥ve said...

Salam Kak Ummi... Rindunya kat akak... Lama tak jengah rakan taulan... Lama jugak tak meng'ikan' ... Eheee...

Ayu Safieza @ Humaira' said...

Assalamualaykumwbh Kanda Ummi...
Looks yummy....do I sound familiar???..hahahaha....rindu la...lama x jenjalan blog....
May eveything goes ok for ya...:)

maz said...

Kakkkkkkkkk...dh smpai ofis ke tu...adusss kita sbukk sngat la kblkngan ni..smpai la puasa nti..mcm2 aktvti duk mnti ni...nk msk pun xsmpat..nti kak kirim ikan siakap ni sekor ye...nsi ptih tkpe kita msk sdri...muahhh..TAHNIAH ye kak utk n3 kat bwah tu..smga kak terus sukses...

Rohah said...

pandang pun dah tahu sedap..habis ke sekor ikan tu kak?

Ms.Critical Thinking said...

Adoi sedapnye!

Ummi said...

AZATIE -
Wkmsalam..khabar baik, terimakasih sudi bertanya akak..hehe.. Ikan ni mmg sedap la Atie..apasai, Atie x makan ikan yea? ^__^

NINA MIRZA -
Wkmsalam...try la Nina, masakan org Labuan ni best laaa...x madan kata org..hehe

TINA OTHMAN -
Wkmsalam...mmg sedap pun Tina..hehe

SABAR DUBAI -
Wkmsalam...ololooo..cian makyung tu..tp makyung kan rajin...mcm2 masak..setakat ini apalah sgt, mesti buat jgk la tu nnt kan Sabar..hehe

EMMA -
Emm mmg satu kelainan, try la Emma yea..

SARI YUSA -
Yep bumbu mewah, makan pun sedap la Sari..hehe.. Tq doakan akak yea..alhamdulillah...tinggal 5% lg..hik hik...

Ummi said...

CEKGU AZRINE -
Hehehe...gitu eh! Try nnt yea..

PINK LAVENDAR -
Haha, akak pun 1st time makan nih..sedap rupanya...Waah dtg Ktn ada kursus ke..

ZILA NORAZILA -
Hahah..tu diaa mst tengah lapar masa Zila dtg eyy...cuba jgn x cuba tauu...

LOVE -
Hi Love...owh x makan ikan stim yea..mst suka kari jek kan...hehe...Xpa you finish the gravy then...hehe

DIANA -
Tu la Diana...sedap sangat2 la pulak...leh try lgk dgn sotong ke next time...mst best! Tq dear...

QASEH HONEY -
Wkmsalam...alahaii, dah licin la QH..akak pun x berapa cukup makan 4 org..duk meratah...hehe

AYU -
Wkmsalam Ayu cayang...hehe..mmg sedap pun ikan masak camni Ayu...Hehe..licin.. Owh tgn akak dah ok la kiranya 95%, hehe..dah 2x urut ok laa...alhamdulillah..thanks sudi tanya..muaahhh!

NAZ -
Terima kasih Naz, no hal...kita ni kan ada masa bz sangat2 xdan nak jenguk blog2 kan... Jemput cuba masakan ni eh..sedap ni Naz..hehe

Ummi said...

RAHEL -
Wkmsalam...aah mmg byk pun akak makan...makin montoks jdnye...hehe

BITT -
Salam kenal, thanks sudi singgah yea...try la ikan kukus ni..mmg ada kelainan dan sedap taauu..

CHE ROSLIZA -
Hehe...mmg pun sedap.. ^__^

AYMY -
Wkmsalam Aymy...aah lama x nampak, bz yea...anak2 sume sihat ke Aymy? Nnt kalau terasa nak kukus ikan, leh la cuba ni..best tauuu..

AYU SAFIEZA -
Wkmsalam..yo la kan..lama je x nmpak dia...hehe... Semua ok2 jek akak ni..alhamdulillah..

MAZ -
Yaaaaa...ha tu dia, terkejut akak..hehe.. Okeh nnt akak bawak ikan kukus kat rumah Maz laa...kena upah tauu...ramkin 4 butir...hahahahaha, TQ atas sokongan Maz jgk yea..

ROHAH -
Mmg sedap, makan lg menjilat jari...hehe..habis ni, makan ber4 beranak..hehe

MS CRITICAL THINKING -
Uiikss apa yg critical sgt tuh...letih otak nnt..hehe..Meh jamah ikan sedap ni..

ijan said...

Salam Kak Ummi,
Sungguh le mengancam ikan bakar tuh. kena ngan nasik panas berasap ni. hehe....

Terima kasih akak tinggalkan komen di blog. Kak Ummi pun apa kurangnya, disambar sana sini. hehe.. tahniah untuk kemunculan sebgai blogger saji. Excellent!

FnF Simple Life said...

Asslm kak Ummie...sedapnya ikan siakap kukus... sowi kak Ummie...kita lambat wish congrats kat kak Ummie dan HSH disunting oleh majalah Saji. Hmmm...tertinggal kapal terbang le FnF ni kak... congrats a lot kak Ummie cayang...

ibundo said...

assalam ummie.
sedap resepi ni. Bundo pun masak siakap petang tadi walaupun tak sama cara. Namun siakap tetap sedap...

inahar ali said...

ummi cayaaanngg..amboi kemain glemer dia kt saji ek..kita nk beli kt kedai mamak sebelah dh abih stok lak..huwaaaaaa!!

Shahriah Abdullah Novelis said...

As'kum Kak Ummi cayang waduhhh sedap ni.. mau tak sedap dah kalau udang kering penuh macam selimut tebal tu hehee.. nak cikit muahzz

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

salam K.umi...minta izin copy resepi ikan masak kicap berlada hitam ya..TQ

fazian.batrisyia said...

Salam perkenalan kak ummi. FIL sy dah dapatkan majalah saji.

quinnie said...

kak ummi saya pun dah lama tak kesini jugak..hehhehe...kadang2 tu sebok ngalah kan menteri..tengah pulak musim bola..tido tak menentu..heheheh

resepi dari kak diana biasanya sedap2 belaka..yg ni tak cuba lagi...:)

MaDiHaA a.k.a Ratna said...

assalam kak ummi..
mesti kes dah tak sabar2 nak merasa kan kak.. tu yg sampai lupa nak tabur daun bawang.. hehe.. tp mmg nampak marbeles la kak... sy mmg peminat ikan.. hehe..

MENU said...

kebaboom.la siakap ni...pantang den bab2 siakap ni...

Azee Hana said...

hoho.sedapnye..selalu makan kat kedai je cam ni..nyumm

Azee Hana said...

hoho.sedapnye..selalu makan kat kedai je cam ni..nyumm

Outbound di malang said...

salam gan ...
menghadiahkan Pujian kepada orang di sekitar adalah awal investasi Kebahagiaan Anda...
di tunggu kunjungan balik.nya gan !