Thursday, March 11, 2010

Kari Kepala Ikan

Didn't cook this for quite sometime and yesterday my hb asked for it...he wanted my own style one!!! Hahaa..no problem yang...x payah susah nak cari resepi mana2...terpahat di ingatan...wahahaa...This time around, i didn't add any chilli paste, takut perut meragam lg....Hb akak kan, makan banyaknyaaaa....me too..hehe...berbaloi2 la penat masak pun..Rasanya dah penah letak entry....it's ok, i write down the recipe once again!!!

KARI KEPALA IKAN

Bahan:-

  • 600 gm kepala ikan jemuduk (apa2 ikan besar pun boleh)
  • 4 sudu besar serbuk kari ikan *
  • 1 cawan santan pekat * (* dibancuh bersama)
  • 1 sudu besar cili kisar (optional - akak x letak kali ni)
  • 5 biji bawang merah (ditumbuk)
  • 3 ulas bawang putih (ditumbuk)
  • 2 inci halia (dihiris halus/ditumbuk)
  • 2 tangkai daun kari
  • 1 sudu teh halba/herba campur
  • 1/4 cawan air asam jawa
  • 1 1/2 sudu teh serbuk ketumbar
  • 2 1/2 - 3 cawan santan cair
  • 2 biji cili hijau - dibelah
  • 2 biji tomato - dibelah 4
  • 8 batang bendi
  • garam secukup rasa
  • sedikit minyak untuk menumis

Cara Memasak:-

  1. Panaskan minyak dalam caserol/periuk, tumiskan halba campur, daun kari dan bahan tumbuk. Kacau hingga naik bau.
  2. Masukkan bancuhan serbuk kari dan serbuk ketumbar. Perlahankan api dan masak hingga pecah minyak. Kacau2 selalu.
  3. Masukkan air asam jawa, kacau dan kepala ikan tadi. Kacau balik perlahan agar ikan mesra dengan kari tadi sebentar.
  4. Masukkan santan cair dan garam secukup rasa dan masak atas api sederhana. Biarkan kuah mendidih.
  5. Perlahankan lagi api dan masukkan bendi dan sayuran lain. Biar kuah naik kemerah-merahan/naik minyak (biasa akak akan tutup periuk/caserol sebentar untuk proses ni selama 3 - 5 minit). Tutup api dan boleh buka tudung periuk agar sayur tidak layu sangat. Selamat Mencuba!!

Teriyaki Chicken (With Sauce) - Resepi II

Resepi dari Rasa Malaysia, amat sempoi dan akak adjust je dengan bahan yg ada...takda la stok 'mirin' n 'sake' jepun pnyer tuh...akak tukar je dgn cuka biasa, sos tiram dan sos plum sikit...amat sedap!! Ni sekadar nak menghabiskan peha ayam yg tinggal banyak tu jek lgk..hehe..Aiman yg tibai banyak...hb n akak hentam kari kepala ikan dan amik cipuuut jek ayam ni...Lebihan sos dari kuali tu akak tuangkan je atas ayam ni...beeessttt!! Aiman cam nak jilat kuali la pulak..wakakaa...Sapa nak try dan ada bahan2 tu, ikut je la resepi kat bawah ni ya...Cuma ayam akak tu hitam sikit ler sosnya yaaa..sebab dah tukar bahan...hehehee, apapun sodaappp!!
TERIYAKI CHICKEN

Ingredients:
  • 300g deboned chicken thighs
  • 1 tbsp sake (akak tukar dengan cuka biasa)
  • 4 tbsp soya sauce
  • 4-5 tbsp mirin (akak letak 2 sb sos plum + 2 sb. sos tiram)
  • 2 tbsp sugar
  • 1 tbsp vegetable oil

Method:

  1. In a bowl, put in sake, soya sauce, mirin and sugar. Mix well and marinate the chicken in it for about 20 minutes.
  2. Heat the oil in a pan, brown both sides of the chicken thighs and leave until cooked.
  3. Pour in the teriyaki sauce that was used to marinate chicken in the pan and continue to cook until the chicken has glazed and covered the chicken.
  4. Remove the pan from heat, serve on a plate and drizzle any remaining sauce from the frying pan.
  5. Serve the teriyaki chicken with boiled rice or salad leaves.

Wednesday, March 10, 2010

Cream Cheese Chiffon Cake

Lama rasanya tak buat any chiffon cakes...baru ni ronda2 kat dapur Cikwan nampak kek chifon nih, lama dah x chatting dengan Cikwan ni, apa khabar agaknya....Akak intai2 dalam fridge, cheese pun ada, bahan cukup....so akak godek ler....fully satisfied to the cake texture...rasa pun enak sekali!!! Meh la makan...sedap buat sarapan pagi dan minum petang pun...thanks Cikwan, akak C n P je yaa....

CREAM CHEESE CHIFFON CAKE
Bahan A:-
  • 90ml susu segar
  • 60gm cream cheese
  • 40gm butter
  • 120gm tepong kek (diayak)
  • 5 biji telor kuning
  • 100gm gula kaster
  • 1/2 sudu teh garam
  • 1 sudu teh ovellete (optional)

Bahan B:-

  • 5 biji putih telor
  • 1/2 suduteh cream of tartar

Cara-Cara:-

  1. Cairkan butter, campor susu dan cream cheese dan suamkan secara double boiler.
  2. Angkat masukkan gula sedikit2 dan pukul dengan mixer hingga gebu.
  3. Masukkan kuning telor satu demi satu dan pukul lagi.
  4. Masukkan ovellete dan garam kemudian masukkan tepong, pukul sebati dan ketepikan.
  5. Didalam mangkuk lain pukul bahan B hingga kembang dan gebu (soft peak form/ terbalikkan mangkuk telor x jatuh).
  6. Masukkan ke dalam adunan tepong dan kaup balik kan hingga adunan sebati.
  7. Tuangkan ke dalam loyang chiffon.
  8. Bakar pada suhu 150'c selama 45-50 minit mengikut oven masing2. Setelah masak angkat dan sejukkan diredai. Keluarkan kek apabila telah sejuk.

Note: chiffon kek perlu dibakar didalam oven yang 'warm' untuk mendapatkan hasil yang baik. Panaskan oven sebelum baking.


fresh from oven...xleh potong lg, tunggu sejuk dulu..tengok jek..hehe