Monday, April 5, 2010

Chocolate Rice Orange Muffins


Lama sungguh tak bakar muffin....Sabtu kelmarin akak buat jugak la 2 adunan dari resepi Kak Liza nih bawak ke rumah cousin hb di Temerloh and bagi kat anak2 sedara kat sini...Tapi dah adjust sikit bahan ikut apa yang ada kat stok...jus oren pun tgk ada sikit jek...Layaannn, memang sedap yg nh! Akak pun suka...

CHOCOLATE RICE ORANGE MUFFINS (18 - 20 biji)
Bahan A:-
  • 2 cawan tepung gandum *
  • 1 sk. baking powder *
  • 1/2 sk soda bikarbonat * -(bahan * diayak 2x)
  • 1 cawan gula perang
  • 2 sb. chocolate rice
  • hiasan - choc chips (jika suka)

Bahan B:-

  • 1/2 cawan butter cair
  • 1 cawan jus oren (akak substitute dgn 1 cawan fresh milk + 3 sb. jus oren)
  • 1 biji telor (dipukul sikit)
  • 1 sk. oren paste
Cara-Cara:-
  1. Panaskan oven pada suhu 180C selama 15 minit (api atas bawah)
  2. Masukkan semua bahan A dalam mangkuk dan gaulkan rata.
  3. Curahkan bahan B yang telah disatukan dan kacau rata. (jangan kacau lama sgt, setakat bercampur elok dah)
  4. Masukan kertas muffin dalam acuan muffin (akak guna muffin cups)
  5. Sudukan adunan dalam kertas muffin hampir penuh, hias dengan choc chips. (akak gunakan muffin cups dan sudukan separuh dari cup tu jek, baru elok, takpun nnt meletuss..hehe)
  6. Bakar selama 20 minit / hingga masak kekuningan.
  7. Sejukkan atas redai.

Hah...My Blog Is In INTREND Magazine??

Salam..I don't know how to start writing this entry...Emmm...Should be like this eh...Last few days I got a message from my 2 or 3 sis-bloggers out there informing that my blog/site was published in InTrend Magazine April 2010.....Woooww...Weee...As far as I'm concerned, I haven't touch, buy or read this magazine except for recipe or family magazines...thought this mag is for youngsters only..hehee...Well, once in a blue moon, I've asked hb to buy it for me...Wakakaaa..And yes, so excited after I turned to page 132 and saw it....hehehee...



Thanks to the Editor for selecting my blog eventhough they had wrongly published my site's address..huhuuu...I've emailed them informing about the mistake...But one more thing, I keep wondering who had informed or sent them about my site or how did they happened to come across my blog and why did they choose mine...I'm just a typical blogger learning, trying and sharing typical cookings...hehee..Oohhh..just ignore it, whatever!!!


See?? Wrong address stated...Anyway, thanks a lot to the InTrend Editor for a "tribute" to my site....ngeeeee ^_____^. Also a thrillion thanks to all my visitors and followers for visiting and supporting my humble and typical HOME SWEET HOME..you're highly appreciated and I love you all...muaaahhhhh!!!!

Sunday, April 4, 2010

Potato Fritters (Jemput-Jemput Kentang) Lagiii...

Petang semalam balik dari Temerloh sebenornya dah kekenyangan....hehee..so malam tadi just wat jemput kentang jek....no rice...ngeeeee...xpalah sesekali...makan kenyang sama jek....Dah selalu buat dah...nak kena letak resepi gak ke, xpa lah akak letak...xyah selongkar belakang dapur tu dah..

POTATO FRITTERS

Bahan:
  • 5 - 6 biji kentang (kupas dan basuh bersih)
  • 4 sudu besar tepung jagung (sukatan boleh adjust secukupnya)
  • 3 sudu besar tepung gandum
  • 1 biji telor - dipukul sedikit
  • sedikit lada sulah
  • garam secukup rasa

Cara-Cara:-

  1. Kentang diparut hingga habis dalam penapis. Sambil tu, biarkan airnya keluar sekejap sambil ditekan2 sikit parutan. Buangkan airnya.
  2. Masukkan parutan kentang dalam mangkuk sesuai. Tambah tepung jagung, tepung gandum, lada sulah dan garam secukup rasa.
  3. Masukkan telor dan gaul sebati kesemuanya. (Adunan mmg berair sedikit)
  4. Panaskan minyak dalam kuali secukupnya untuk goreng terendam. Sudukan adunan dan goreng hingga kuning keemasan atau garing lagi sedap. (Balik-balikkan selalu ya, agar rangup)
  5. Angkat dan toskan. Hidangkan dengan sos kegemaran.