Wednesday, April 24, 2013

Kuih Keria Keledek Ungu - Hasil Kebun Mini ^__^

Assalamualaikum...selamat petang...

Alahai, kenapakah masa begitu cemburu pada ku sekarang ini?  Puas bermarathon ke sana sini bila balik kerja yang mmg sampai lewat sejak pindah rumah sekarang ni.  Alasannya adakah kerana balik kerja dari bandar terpaksa putar stereng ke kawasan rumah lama, fetch Aiman yang x mahu tukar sekolah itewww (dia ada kelas tambahan yg tamat jam 4.30 ptg everyday), pastu patah keluar bandar semula dan barulah dapat putar stereng balik ke rumah sekarang?? Alahai, paling awal sampai rumah 6.15 petang...bingkas segala pergerakan, tukar ke uniform dapur lak, aduhaiii...Dunia masakan akak sekarang terasa terumbang-ambing campur ribut sesekali....SubhanAllah...itulah nikmat yang Allah nak bagi....Malamnya, seawal 10.30 mlm letak kepala jer, lena x sedar apa dah sampai jam berdering 4.00 pagi. Rutin bermula lagi....


"Siapa yang berpetang dalam keadaan penat kerana bekerja/berusaha dengan tangan sendiri, maka ia berpetang dalam keadaan dikurniakan keampunan baginya"
- Riwayat Imam at Thabrani dari Ibnu Abbas r.a.

Semoga ada ada kebaikan ke atas apa-apa yang kita kerjakan sehari-hari...insyaAllah




Okeh, ini entry masakan yang biasa-biasa sahaja la yeaa, itu je yang sempat, dan itu jer yang terajin buat masa ni...Kuih ni terjadi hasil dari tanaman di tanah sekangkang kera belakang rumah, ubi keledek ungu ni punyalah besar kejadiannya, hubby tercangkul, lekat kat cangkul besar kemain, hampir menyamai bola ragbi yooouuuuu...alahaaaaii, nasib baik molat, kalau bujur, sah2 main tuju ragbi dgn Aiman petang tuh...hahaha.  Hasil ni dah lama dah sebenarnya, duk terbiar kat dapur 2 minggu.  Dalam hati terasa macam takut tengok sebab besar sangat keledek ni...tua ke ok ke...takut bertali-tali lak isinya.. Pastu hari sabtu baru ni terajin pulak nak mengupas kulitnya... Weeehh ungu gelap betuiii....pastu isinya elok je halus bila dilecek lepas rebus tuh...alahaaii byk gak dapat, 3 cawan lebih kalau x silap...haaa (*sori ya, lupa nak snap gambor ubi keledek gergasi ku...haha)



Jamu mata je la dulu yea...nak resepi jgk ker....ada dah kat blog akak ni, cuba search eh..hahaha, sesedap rasa sungguh orang cari sendiri kan....kan... x jumpa bg tau akak eh..  Cuma kali ni adunan tepung tu akak letak 2 cubit soda bikarbonat (selalu buat ala kampung betui, x pernah letak) lembut sampai ke petang...Layaaann eehh..  Kalau sempat nnt akak letak resepi okeh...babaaaiiii


Kelihatan gula salutannya agak gelap dek kuih keria ku pun gelap ungu gitu kot...hahaha....tp confirm sedap taauu...

23 comments:

hazila said...

Wah kak ummi, boleh kutip hasil dari kebun memng terbaik. Sedap nampak kuih tu kak.

tun_telani said...

Salam kak ummi.. seronoknya bila dpt makan hasil tanaman sendiri.. tun fail wat keria ngan cek mek molek.. mmg xpandai la tang mengagak adunan dia tu.. dh ikut resepi bulat2 pon xjd gak. biasa jd melekat2 kat tangan xleh nk bentuk lgsg, pastu bila tambah tepung jd liat xleh makan.huhu.. sedih x? nk makan tunggu org buatkan je.

tun_telani said...
This comment has been removed by the author.
Ummi said...

Hazila -
Alhamdulillah...boleh lah setakat tekak anak beranak tuh...hehehe.. Zila apa khabar?

Tun Telani -
Wkmsalam Tun cayang, muaaahh...alahaaii x jadi ker...try resepi sapa tuh, meh nak babab org yg bagi resepi tuh, hahaha, eh babab tangan org yg buat tu, apasai x jadi2...hehee. Tp yg akak buat ni, insyaAllah tepungnya xda pun melekat-lekit sakan kat jari, ok sangat2... kalau nak akak letak la nnt resepinya yea..nnt nak edit semula letak resepi kalau sempat kang...

Sue @ Nenie said...

Assalamualaikum..itu lerrrr rezeki tercangkul..he he he he ..sedappppnya

Ummi said...

Sue @ Nenie -
Hahahhahaha...kelakor Sue...ya la tu kaaan...selalu org sebut rezeki terpijak...haha

aDisH.sHidA said...

best nya kak ummi...ubi fresh dari ladang gitu...dah lama xmakan keria pepel mcm nie..dulu ada jugak makan...tapi beli la ubi nya...takde tanam sendiri pun

adda syuhada said...

sedapnya...terliur nk makan jgk...

Hanim said...

Sedapnya...petang2 mkn ngan teh panas wallah...aaawoooo standing hehehe.

Sury Abil said...

Salam kak ummi,tu yg best tu..ada kebun sendiri..walaupun sekangkang kera..ada hasil tu di tuai..cantek kejadian keria pepel tu..x prnh lagi
menerai.
Jemput singgah klau ada kesempatan ke blog baru
Sury nnti..:-)

mama sara nur said...

assalam kak Ummi
sedapnya, keria memang best
kalu anak2 sy memang suka sesgt kuih yg satu ni tak kira ubi apa

norzila said...

uh uh keria kak ummi..sedapkan..manis ubi tu je..aduii toksah cite banyak..

Mas said...

cantikk la keria tu....
purple..............

Yatie said...

alahaiiiii cantiknya keria purple ni K.Ummi....geram je tngk...mesti sedap dan manisnya lain macam je kan sbb tanam sendiri....kan...he3..(lain mcm tu sedap sangatlah kiranya..)

HomeKreation said...

Salam rindu wahai Ummi cayang....!!! Jangan majuk Along dh lama tak jln2 ya. Hari ni tetiba Allah lapangkan masa dapat jln sebentar. Alhamdulillah, beso rezki keledek Ummi tu! Best nya keria... Along suka kuih ni! Kat Miri keledk RM4-6 sekilo...

Bbwana adienia said...

kuih keria memang sedap apalagi ambik time minum petang..ngam betul..

Hafizah Mohamad said...

Salam kak...sedapnya tgk kuih keria ungu akak ni...x pernah lagi fiza tgk ubi ungu ni buat keria...ni first time tgk...he he he...

Gee® said...

K.Ummi, kalau tercangkul lagi keledek ungu gergasi nanti hulur2 sket kat jiran mu ini yer...hehehe

MamaFaMi said...

Mi, bak mari sini sepiring.. kita tak de kebun nak tanam keledek... (agak-agak leh pakai tak alasan ni)

Chah said...

Errr...masa bila pulokkk brtkebun bagai neh....kita tgn seram sejuk so x seshuaiii nk menanam....gerger alasan! Sedap kuih keria...kasik moolat mcm ai....lg sedap...

Tina Othman said...

Sedapnya kak umi, bestnya dpt menanam

saifudin abu izzudin said...

nice day :)
Bermimpilah tentang apa yang ingin kamu impikan,
pergilah ke tempat-tempat kamu inginkan,
Jadilah seperti yang kamu inginkan,
karena kamu hanya memiliki satu kehidupan
dan satu kesempatan untuk melakukan hal-hal
yang ingin kamu lakukan

http://www.nolimitadventure.com/

Amie said...

Assalamualaikum Kak Ummi,
lamanya tak jengok ke sini... dapat pulak hari ni makan keria keledek ungu... sedapnya!
Memang terasa letihnya bila rutin harian Kak Ummi bermula pukul 4 pagi dan sampai rumah menjelang 6.15 petang... tapi itulah namanya kehidupan kan kak.