Tuesday, May 28, 2013

Pengat Keledek Ungu

Assalamualaikum....

Apa khabar? Ada ke lagi yang intai dapur akak ni...kot nanti akak bercakap sorang, salam tidak bersambut, ucapan tidak berbalas....uiisshh, nampak sangat dapur dah "hidup segan, subur jauh sekali" .. hehe.. Mohon maaf banyak-banyak andai pintu diketuk tidak berkuak, salam dihulur sunyi tidak berjawab... Apalah nak buat, rasanya kehidupan sekarang tercorak berlainan sekali.  Itu pilihan yang ada di tangan, pilihan ikut keutamaan, apapun akak bahagia di luar sini, tiada yang kurang tiada yang lebih...alhamdulillah.  Terlalu banyak nikmatNya untuk disyukuri.

Memasuki bulan Rejab yang mulia ini, ramai yang mula mepasakkan diri dengan berpuasa, beramal sedaya mungkin, merebut peluang yang terbuka.  Apapun, buatlah ikut sekadar mampu, biar sedikit asal berterusan, bukan banyak tetapi jarang-jarang.  Tidak perlu rasa bersalah pada diri sendiri kerana banyak amalan yang menjurus kepada kebajikan selain berpuasa sunat.  Berbuat baik dengan orang tua, bersedekah, memperbaiki diri dan jujur dalam bekerja dan berhubungan baik dengan silaturrahim yang sudah terjalin... Jika semuanya bersandarkan kepada niat dan hati yang bersih, kebaikan akan tercatat jua....insyaAllah.

Okeh laaa, panjang pulak celoteh...jom layan menu berbuka akak minggu lepas dah ni.  Dapat sedikit hasil dari tanah sekangkang kera, namun biar sedikit, hasilnya sudah acap kali, ada juga adik beradik yang merasa dan orang luar yang diundang bersama.  Alhamdulillah.  Tanah berpasir yang ditabur untuk projek menanam rumput hari tu memang elok sangat untuk bertanam keledek.  Itu kata emak, sesuai tanah begitu, keledek pun keluar bersih jer dari tanah.  So layan dulu Pengat Keledek Ungu yang sangat mendamba jiwa kalernya....akak suka, rasanya pun sedang2 elok tuanya, macam keladi pun ada...hehe.  Jemput semua...

PENGAT KELEDEK UNGU
Resepi:  Ummi @ Home Sweet Home

Bahan (anggaran sahaja):-
  • 500 gm. keledek ungu 
  • 1 1/2 cawan gula pasir (atau secukupnya)
  • 2 cawan santan cair
  • 1 cawan santan pekat (akak adjust guna santan kotak Kara)
  • secubit garam
  • 2 helai daun pandan - disimpul
  • 2 sudu besar sagu biji - dibasuh/lalukan di bawah air.  (biar 10 minit)
  • air secukupnya untuk merebus keledek
Cara-Cara:-
  1. Kupas keledek dan potong dadu kecil atau ikut suka besarnya.  Basuh dan rebus hingga lembut (tapi jgn sampai lembik).  Toskan (buang airnya agar pengat tidak terlalu hitam nanti).
  2. Dalam periuk, masakkan gula, daun pandan dan santan cair dahulu hingga gula larut.
  3. Masukkan keledek yang telah direbus tadi, masak sebentar hingga sedikit mendidih.
  4. Masukkan santan pekat, garam dan sagu biji.  Kacau sesekali dan masak sehingga sagu jernih dan kuah pengat agak pekat.
  5. Tutup api dan sedia untuk dihidang sejuk atau panas.
Ha, camne?? Boleh jual tak....keledek, keledek, sapa nak beli keledek...keledek sedap, muda belia, enak sekali....hehehe... Hasil pertama kali buat semasa jamu kat family adik dan isterinya bawa sorang kawan dia datang ke rumah, buat lawatan ke dapur akak seminggu sebelum tu...hehehe... Yang akak buat ni, kira baki sikit lagi, round kedua pulak..cukuplah untuk bertiga beranak...

Memang x puas makan pengat keledek ungu ni, rasanya mmg ala-ala keladi la pulak mengkalnya dan liutnya....besssttt sesangat.... ^___^

23 comments:

rinduan citarasa said...

kak ummi sayang
pepel tu peberet sis lin tau. heheh

berbudi pd tanah mmg sgt ohsemmmm.. tahniah

bulan rejab tahun ni ayu mdoakan ada sinar y bahagia2 u kami. amin

mama sara nur said...

assalam kak Ummi
masih ada kak, tgk ni keluar menu je terus singgah tau he hee
pengat best tu layan, feberet time puasa memang cari yg berkuah ni
cantik keledek ungu, sweet kaler
gambar kak ummi pun cantik

Teena Tna said...

Warna ungu dia menarik utk kita merasanya...

ina ku said...

salam k.ummi. dh lama tak jenguk sini tp dulu pun sekadar silent reader jer, ada la skali dua komen. tp dapat saya rasakan celoteh akak kini ada beza skit kot :) Semoga Allah SWT merahmati akak sekeluarga.

warna ungu pengat ni mengancam betol la tp dalam kepala saya terbayang keladi padahal mmg dh terang2 dh baca keledek...hehehe.

Norzila Zakaria said...

aduh kak dah macam sesuci lavender gitu rupanya..nyaman nya masuk tekak

Ummi said...

Aah kan... Sis Pepel kita pgil dia kan Ayu...hehe. Akak doakn apa yg dihajati diizinkan Allah jua hendaknya Ayu...Ameen..

Ummi said...

Wkmslm wbt Mama Sara...
Terima ksh sudi singgah lg.. Mmg ada kelainan keledek ungu ni pd akak, x puas mkn...yum yum... ^_____^

Ummi said...

Teena, terima ksh byk sudi singgah...Pepel mmg menarik kan... <3

Ummi said...

Wkmslm wbt. Ina..xpa, terima ksh laa sudi lalu wpun x tegur...hehe. Owh ada beza ya celoteh akak...akakkot x,sedar bila menaip, semoga yg baik2 akak dpt kongsikan..insyaAllah..

Ha, tu la kan...keladi dgn keledek ungu mmg mengelirukan kot..

Ummi said...

Hahahaha...yajgk kata Zila tu...sesuci lavender keledek...hehe

zila norazila said...

wsalam kak ummi,
hasil dr tanaman sendiri lbh nikmat rasanya kan..zila pun suka kledek ungu..tp kkg susah nk dapat kt kedai..dapat semangkuk ok jgk nie kak:)

siti sabri said...

Sedapnya....suka sgt penget keledek.....

Bbwana adienia said...

salam kak ummi..

pengat tu bukan ja nampak sedap tapi warnanya pun cantik..memang menggoda..

Yatie said...

Assalamualaikum K.Ummi,
alahaiiiii wat terliur je tngk pengat keledek pepel ni...kalau dtng Kuantan nnti harap2 dapatlah rasa keledek pepel yg menawan ni..cantik warna aslinya..Yatie peminat tegar segala pengat taw...

Chah said...

Akak???!! Saje taw...terliur ai...apa sekangkang punya tanah nikalau mcm ni byknya hasil.... Tq atas perkongsian ilmu...mogamakin bercambah2 mcm suburnya keledek tu....akak??!!! Nk semangkuk...pelis!

hana said...

wah wahhhh hakakkuuu... kelazzzz gtu!! nak suh hamzah blajo la ngan abg nu camne nak tanam keledek di halaman rumah! kekekekee

rahel said...

Waaa....menggoda banget...petang2 ni nyaman banget kalau pekena pengat keledek...

eray said...

warna ungu dan puteh tu memang masyuk. terasa kesedapan pengat tu...

http://welovesusuibu.blogspot.com/2013/05/rawatan-ekzema-10-cara-kurangkan-ekzema.html

tenku butang said...

hai.. salam kenal..

5374

done follow/singgah sini.. jom follow/singgah blog teman.. heee.. http://tengkubutang.blogspot.com/

klu minat kucen leh follow blog ni jugak.. =)
http://kucenkucenbelog.blogspot.com/

UbahSuai RUMAH said...

UBAHSUAI RUMAH area kajang, bangi, cheras, serdang, puchong, subang, shah alam, kepong, nilai, ampang, gombak (Selangor/KL) Sambung dapur, parking, ikat batu, pasang tile, mengecat, plaster, plaster siling, kayu, meja dapur/table top, paip DLL. Hubungi: 0182233854 khaidir click → FACEBOOK atau → BLOGGER

Oh Oeya said...

Assalamualaikum Kak Ummi cayang.. Oeya yang terasa sangat lama tak menjenguk rumah sahabat-sahabat blogger. Moga Kak Ummi sekeluarga sihat sejahtera, Amin.
Lama sungguh juga tak menikmati pengat. Kecur dulu lah dengan resepi ni.. :-)

nea lopah said...

Tadi baru tgk kat pasar indera mahkota keledek ni. kena p beli esok lah. tq share kak.

Mell Eya said...

Kalau takpakai daun pandan boleh tak ��